Sang

Det er sjovt at synge - alene og sammen med andre.

Udgangspunkt for optimalt arbejde med stemmen er en afspændt kropsholdning. 
I undervisningen vil der blive lagt vægt på at møde eleven på den enkeltes niveau med de ressourcer som eleven indeholder socialt, fysisk og musikalsk via:

Tekniske øvelser, som åbner mulighed for endnu større fordybelse og variation i fortolkning.

Tekstanalyse. Fordi det som sanger er vigtigt at vide, hvad du vil med den sang du synger. Det skaber samtidig et større nærvær i fortolkningen, når du tør udtrykke hvad du mener.

Gehørs- og puls-træning via tramp og klap tilføjet det sanglige aspekt - enten i form af melodi, improvisation eller immitation.
Dit øre bliver trænet af at lære rytmer samtidig med toner, og du bliver bedre og hurtigere til at lytte dig ind i musikken. Den øgede pulsfornemmelse styrker dine evner til at spille sammen med andre og få musikken til at svinge.

Clinics mellem sang-elever og samarbejde med instrumental-elever vil forekomme. Dette for at finde en samhørighed med andre elever omkring det at synge og spille musik.

Sangene vælges for det meste i samråd med eleven.
Repertoiret spænder primært over den rytmiske del af musikken fra danske sange over gospel, funk, pop, disco, rock, soul, R&B, blues, folkesange mm.

Endelig er det vigtigt med en arbejdsindsats fra elevenes side for at instrumentets kvalitet stiger. Det er fysisk krævende at gå til sang og derfor vigtigt med ét kontinuerligt øveforløb med daglige øvelser, for at der kan ske en udvikling. 

Det er også muligt at få sang-undervisning på Musikhold

LærerSandra Sørensen, Line Sørensen, Anne Dillon
Undervisningssted: Kr. Hyllinge Skole, Hvalsø Skole, Musikarkivet Lejre, Trællerupskolen

Sandra Maria Sørensen

 
Underviser i Solosang, Kor, Sammenspil og Musikhold

Jeg er udannet fra rytmisk musikkonservatorium, hvor jeg blev færdig som sanger/sang-og-sammenspilslærer i maj 2009. Jeg har igennem de sidste 6-7 år undervist både børn og voksne i kor, sammenspil og solosang. Når jeg ikke underviser, bruger jeg tid på at skrive sange til mit eget band, og jeg synger kor for andre bands. Jeg har selv sunget og spillet siden jeg var 10 og synes stadig, at det er noget af det sjoveste, der findes.
I min undervisning tager jeg udgangspunkt i den musik, eleven kan lide og arbejder bla med forskellige klange, power og fortolkning. I perioder arbejder vi også med sangskrivning, hvis eleven har interesse i det.

Anne Dillon

 
Underviser i solosang og kor

Jeg er uddannet fra Det Rytmiske Musikkonservatorium på Holmen i København. Hvor jeg i 2004 blev færdig med en 5-årig diplomuddannelse som sangerinde og sanglærer. I 2011 blev jeg færdig med en Master, som VoiceEmbodiment underviser og sanger. VoiceEmbodiment er en enestående dansk uddannelse, under ledelse af Anne Rosing Schow, som arbejder meget med "det hele menneske", hvilket vil sige at jeg som underviser også tager meget udgangspunkt i anatomien og det kropslige, og vil vi derfor også lave en del kropsøvelser i mine timer. 
Udover at undervise er jeg selv udøvende sangerinde og synger i en masse forskellige sammenhænge, og en masse forskellige genrer. Jeg synger dels live og dels på studieopgaver. 
Som underviser sætter jeg meget højt at krop og stemme arbejder godt sammen, og at du som sanger kommer til at arbejde fortroligt med din egen unikke lyd - dét personlige udtryk netop du har. Alle har deres helt unikke stemme og udtryk, hvilket er en af de mange ting, der er så fantastiske ved sang.

Line Sørensen

 
Underviser i Solosang, Musikhold, Rytmik og Rytmisk Værksted, Sammenspil, Skolehold og Kompagnon 

Jeg er uddannet sanger fra Det Fynske Musikonservatorium, og har mange års undervisningserfaring.
Jeg er sanger og sangerskriver i bandet Alex Canasta samt STÅL, der har udgivet 1 album og skal til at udgive 2. album.
Jeg tager i sangundervisningen udgangspunkt i elevens musikalitet, stemmen og kroppen som helhed, og i hvordan sangen og musikken bliver en naturlig del af eleven.
I musikalsk legestue handler det om det sanselige, rytmikken, kroppen og samværet i musikken på forskellige niveauer, og på rytmikholdene bevæger vi os henimod at synge og spille sammen på forskellige instrumenter. Jeg akkompagnerer på klaver og guitar.