Jazz

På Jazzholdet får du mulighed for at spille rytmisk musik i en anden form, end du måske er vant til.

Glem ikke også at deltage i musikskolens årlige jazz-lørdag i foråret.

LærerAtte Jensen og Jens Hartmann
Undervisningssted: Musikarkivet Lejre

Atte André Jensen

 
Underviser i Klaver, Teori, Improvisation og Elekt. musik, Sangskriverhold og Jazzhold

Musikalsk uddannelse: Uddannet jazzpianist fra Det Kongelige Konservatorium i Haag, Holland. 
Udover grundlæggende klavermæssige færdigheder som teknik, læsning og uafhængighed mellem hænderne, og almene musikalske redskaber som et godt øre, puls, form og teoretisk overblik arbejder jeg ofte med improvisation og fortolkning, da jeg mener også at eleverne herigennem kommer i mere direkte kontakt med deres musikalitet.

Jeg har spillet med bl.a. Thomas Fryland, Benjamin Koppel og Ivan Pedersen. I øjeblikket arbejder jeg hovedsageligt med det elektroniske projekt "modlys", reggae orkesteret "Emergency", jazz i forskellige sammenhænge, fx, egen bebop-kvintet med originalt repertoire samt soloklaver/hyggepianist til receptioner, bryllupper og lignende.

Jens Hartmann

 
Underviser i Saxofon, Klarinet og Jazzhold

Uddannelse: Cand. mag i musik, folkeskolelærer samt studier på Berklee College Of Music i Boston. 
Undervisningserfaring: Ansat på Lejre Musikskole siden 2000. Foruden musikskolen har jeg også undervist i folkeskolen og gymnasiet. Underviser desuden på Kalundborg Musisk Skole.
Gennem de sidste mange år har jeg spillet i forskellige bandkonstellationer primært indenfor jazz-, bigband- og soul/funk- genren. Jeg har udgivet undervisningsmateriale for saxofon i samarbejde med saxofonisten Hans Ulrik. Desuden en bog om musikinstrumenter, saxofonduetter samt børnemusik.
Undervisningsdelen fylder meget i mit daglige virke, og samarbejdet med børn og unge er inspirerende og udfordrer mig hele tiden - ikke mindst pædagogisk. Glæden ved at lære andre at spille er en evig motivationsfaktor. I undervisningen lægger jeg fra begyndelsen vægt på, at eleven lærer noder samt gehørspil. Repertoiret spænder vidt, men tager primært udgangspunkt i den rytmiske genre samt den danske sangskat. Jeg præsenterer ligeledes tidligt eleven for improvisation og benytter flittigt play-along princippet, hvor eleven kan spille til "egen rytmegruppe" hjemme.